Marianne VoetZang, bodhran, gitaar
Marianne zong al voordat ze kon praten. Haar vader begeleidde haar en haar zusjes op het orgel en de piano en leerde hen al op jonge leeftijd meerstemmig zingen. Vanaf haar dertiende begeleidde zij zichzelf op de gitaar in het singer- songwriter genre. Vanaf haar 21-ste heeft zij klassieke zangles gehad en trad op met Triomio, driestemmige a- capella zang . Daarna had zij haar country en folk- band Footprints met wie zij in 2004 de cd Solitude opnam . Sinds November 2012 is zij de zangeres van Clachan. Haar ware passie ligt bij de folkmuziek: “Muziek maken vanuit het hart en met plezier, zonder keurslijf! “In het Keltische genre kan zij haar klassieke – en folk- geluid goed mengen. Zij schrijft ook zelf nummers,:zo heeft zij een aantal gedichten van de Ierse dichter W.B. Yeats op muziek gezet.
Gerard ClementsWhistles, accordeon, zang
Het zal rond het jaar 2000 zijn geweest dat ik besmet raakte met een Keltisch muziekvirus. Een wekelijks avondje jammen met vrienden en collega’s leidde tot het oprichten van een kleine band met “oude” muziekvrienden. Geïnspireerd door bands als onder meer Altan, Solas, Milladoiro en Shantalla breidde ons repertoire en na een aantal jaren ook onze bezetting zich gestaag uit. Ierse muziekweekends in Nederland en workshops in Ierland volgden, het spelen van jigs en reels op whistle, en flute behoort sinds die tijd tot één van mijn meest favoriete bezigheden. Muziek maken met Clachán betekent voor mij: plezier hebben, ik ben geweldig trots op onze cd en geniet van de optredens, waarbij we onze muziek en passie graag delen met iedereen die komt luisteren. Ik ben voorlopig niet van mijn virus af en dat zou ik graag zo willen houden.
Hans den Bezemer12-snarige gitaar, cittern
Hans kwam in de 70’er jaren tijdens de muzieklessen op de middelbare school voor het eerst in aanraking met de Dubliners en werd geraakt door deze muziek. Later werd hij vervend fan van groepen zoals Planxty en The Bothy Band.
Tijdens zijn studietijd in Amsterdam kwam hij in contact met een verkoper van muziekinstrumenten op het Waterlooplein. Hier kocht hij zijn eerste Griekse Bouzouki en leerde bij de verkoop zijn eerste Ierse tune van de verkoper. Nadat hij zijn bevoegdheid haalde voor muziekdocent, richtte hij Celtic Fields op, een band die zich volledig richtte op de Ierse muziek. Na in een aantal andere bandjes te hebben gezeten, werd hij mede oprichter van Garlic, een Zaanse Folk band die ruim 30 jaar heeft bestaan.
Hans zijn grootste passie ligt bij het bespelen van Keltische muziek op een allerlei snaarinstrumenten, van mandoline tot 12-snarige gitaar.
Naast het spelen van deze muziek componeert Hans ook zelf tunes, die door verschillende muzikanten worden gespeeld.
Tijdens zijn studietijd in Amsterdam kwam hij in contact met een verkoper van muziekinstrumenten op het Waterlooplein. Hier kocht hij zijn eerste Griekse Bouzouki en leerde bij de verkoop zijn eerste Ierse tune van de verkoper. Nadat hij zijn bevoegdheid haalde voor muziekdocent, richtte hij Celtic Fields op, een band die zich volledig richtte op de Ierse muziek. Na in een aantal andere bandjes te hebben gezeten, werd hij mede oprichter van Garlic, een Zaanse Folk band die ruim 30 jaar heeft bestaan.
Hans zijn grootste passie ligt bij het bespelen van Keltische muziek op een allerlei snaarinstrumenten, van mandoline tot 12-snarige gitaar.
Naast het spelen van deze muziek componeert Hans ook zelf tunes, die door verschillende muzikanten worden gespeeld.
Fons PannemanPiano, synthesizer, bodhrán
Fons Panneman speelt sinds de start van Clachán in 2006 met een enkele onderbreking in 2011/2012 in deze Keltische folkgroep.
Muziek en improvisatie zit Fons in het bloed. Hij speelt vanaf zijn zevende jaar piano en kreeg de vroegste support van zijn vader, die hobbymatig jazz pianist was.
Fons volgde lange tijd klassiek pianoles en speelde vanaf 1974 toetsen in verschillende (’70 &’80 rock)coverbands, met als belangrijkste band Summer Breeze Project (SBP), waarmee Fons ruim 15 jaar verbonden was en diverse CD’s heeft gemaakt. ‘Exit’ was het laatste album waaraan Fons heeft bijgedragen met de band Farewell Factory in 2023.
Met Clachán heeft hij een unieke kans gevonden om zijn affiniteit met Keltische folkmuziek tot uitdrukking te brengen. Zijn devies is; muziek bindt mensen en is heilzaam voor de ziel!
Fons hervatte overigens vanaf 2019 zijn klassieke pianostudie, dit keer bij Edwin Berg in Utrecht, met het spelen van Bach als bijzondere passie!
Muziek en improvisatie zit Fons in het bloed. Hij speelt vanaf zijn zevende jaar piano en kreeg de vroegste support van zijn vader, die hobbymatig jazz pianist was.
Fons volgde lange tijd klassiek pianoles en speelde vanaf 1974 toetsen in verschillende (’70 &’80 rock)coverbands, met als belangrijkste band Summer Breeze Project (SBP), waarmee Fons ruim 15 jaar verbonden was en diverse CD’s heeft gemaakt. ‘Exit’ was het laatste album waaraan Fons heeft bijgedragen met de band Farewell Factory in 2023.
Met Clachán heeft hij een unieke kans gevonden om zijn affiniteit met Keltische folkmuziek tot uitdrukking te brengen. Zijn devies is; muziek bindt mensen en is heilzaam voor de ziel!
Fons hervatte overigens vanaf 2019 zijn klassieke pianostudie, dit keer bij Edwin Berg in Utrecht, met het spelen van Bach als bijzondere passie!
Gradus LemmenViool
Vanaf zijn 12e speelt Gradus gitaar. In de late jaren ‘70 treedt hij op donderdagavond wekelijks op in restaurants en cafe’s in Utrecht maar daarbuiten ook in theaters en folkclubs met een Bluegrassband en Ierse muziek. Vanaf eind jaren ‘90 treedt hij vele jaren op met de formatie Air Laut en maakt in die periode 2 CD’s met deze groep.
Al in 1977 bezocht Gradus voor het eerst Ierland en hoorde daar live o.a. Fiddler Tommy Peoples. Ook trekt hij in die tijd veel op met violist Marten Scheffer. Daardoor ontstaat een liefde voor de viool maar zonder het idee dat het realistisch is om het ook zelf te kunnen leren. Hij blijft regelmatig Ierland bezoeken maar begint pas op zijn 49e alsnog aan een fiddlecarrière. Leert dan op eigen kracht viool spelen aangevuld met incidentele lessen van o.a. Gilles Ruhlman, Matt Cranitch, Theresa Bourke, Liz Kane en anderen. Hoe mooi is het dan als je uiteindelijk bij Clachan viool mag spelen!
Al in 1977 bezocht Gradus voor het eerst Ierland en hoorde daar live o.a. Fiddler Tommy Peoples. Ook trekt hij in die tijd veel op met violist Marten Scheffer. Daardoor ontstaat een liefde voor de viool maar zonder het idee dat het realistisch is om het ook zelf te kunnen leren. Hij blijft regelmatig Ierland bezoeken maar begint pas op zijn 49e alsnog aan een fiddlecarrière. Leert dan op eigen kracht viool spelen aangevuld met incidentele lessen van o.a. Gilles Ruhlman, Matt Cranitch, Theresa Bourke, Liz Kane en anderen. Hoe mooi is het dan als je uiteindelijk bij Clachan viool mag spelen!
Marc de RoosUilleann pipes, concertina
De muzikale basis bij Marc is gelegd dankzij de piano thuis (een erfstuk) én ruim 8 jaar aan pianolessen. In 1977 speelde Marc in verschillende Folk groepjes op een geleende “bretel-piano”. De thuisbasis was ’t Oude Pothuys aan de Oude Gracht te Utrecht.
Het bijzondere geluid van de Uilleann-pipes (“ill-in pipes”) op lp’s van o.a. The Bothy Band en Planxty was in die tijd iets nieuws en Marc was op slag “in de ban” van dit aparte instrument. Pas jaren later, in 1997, kwam hij in contact met Gert Camfferman (Hipes) die hem op weg hielp met de pipes en na jaren van mijmeren was hij ineens in het bezit van een practice-set van pipe-bouwer Marc van Daal.
In Clachán speelt Marc speelt voornamelijk de pipes en concertina, daarnaast speelt hij in enkele andere Folkbands, o.a. Hipes. De C-halfset van Marc is gemaakt door Marc van Daal, de D-chanter is gemaakt door Evert Jan ’t Hart. De Anglo-concertina “Lachenal” is van het bouwjaar 1874 en is in 2004 gerestaureerd door Wim Wakker.
Het bijzondere geluid van de Uilleann-pipes (“ill-in pipes”) op lp’s van o.a. The Bothy Band en Planxty was in die tijd iets nieuws en Marc was op slag “in de ban” van dit aparte instrument. Pas jaren later, in 1997, kwam hij in contact met Gert Camfferman (Hipes) die hem op weg hielp met de pipes en na jaren van mijmeren was hij ineens in het bezit van een practice-set van pipe-bouwer Marc van Daal.
In Clachán speelt Marc speelt voornamelijk de pipes en concertina, daarnaast speelt hij in enkele andere Folkbands, o.a. Hipes. De C-halfset van Marc is gemaakt door Marc van Daal, de D-chanter is gemaakt door Evert Jan ’t Hart. De Anglo-concertina “Lachenal” is van het bouwjaar 1874 en is in 2004 gerestaureerd door Wim Wakker.